keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Opeteltavaa

Ainakin näihin minä haluan keskittyä nyt, kun masennus ei huuda täysillä vastaan:


- Saan olla tyytyväinen siihen, mikä on tarpeeksi hyvää. Kaiken ei tarvitse olla täydellistä. Korjaan, minkään ei tarvitse olla täydellistä.
- Saan väsyä. Kaikkea ei tarvitse tehdä heti. Asiat saa jäädä kesken.
- Saan kulkea arvet esillä. Niitä ei pidä esitellä, mutta minulla on oikeus olla vaatteissa, joissa ei ole liian kuuma.
- Saan tuntea pettymystä, surua, turhautumista, mitä vaan. Vaikka maailma on täynnä huono-osaisempia, minun tunteeni ovat myös oikeutettuja. Toimimalla tunteideni mukaan suojelen itseäni. Jos en pidä itsestäni huolta, en jaksa auttaa ketään muuta.
- Saan epäonnistua. Olen aina antanut tämän kuvan muille, miksi en siis itselleni. Epäonnistumalla oppii. Epäonnistuminen ei ole merkki huonosta ihmisestä.
- Saan ajatella hyvää itsestäni. Saan olla ylpeä. Saan nauttia onnesta ja onnistumisista. Saan myös näyttää onnen ja ylpeyden. Itsekäs ja itserakas ei ole se, joka iloitsee omasta onnestaan, vaan se joka ei anna toisille mahdollisuutta onneen.
- Saan olla epätäydellinen ja kokea kaiken sen, mitä elämä tuo eteeni. Saan masentua, iloita, surra, ahdistua, nauttia, tylsistyä, kaivata seuraa, kaivata omaa rauhaa, olla väärässä, olla epävarma, rakastaa, turhautua, vihastua, pettyä, loukkaantua, elää.


Minä kuulun tänne. Minua rakastetaan. Minä haluan muistaa ja oppia nämä asiat. Tämä ei ole helppoa. Tulee päiviä, jolloin en usko näihin asioihin. Niitä päiviä varten minun pitää oppia tärkein:


Saan pyytää apua.

2 kommenttia:

Pienikin kommentti on suuri ilo.