maanantai 2. kesäkuuta 2014

Henkisesti hengästynyt

Olen tehnyt tänään enemmän opiskelujen eteen kuin yleensä, veikkaan noin kolmea-neljää tuntia. Kuitenkaan siitä ei ole jäänyt mitään näkyvää todistetta, joten tuntuu etten ole tehnyt juuri mitään. Olen kamalan väsynyt ja pitäisi lähteä kotiin, mutten jaksaisi. Olisi myös nälkä, mutta mistään kohtuullisen läheltä ei saa ruokaa. Kotiin pääsemisessä menee sen verran myöhään, etten juurikaan ehdi istua rauhassa sohvalla ennen kuin pitää käydä nukkumaan. Omaa rentoutumisaikaa ei tule tarpeeksi, koska vaikka olen päättänyt ettei tänään tarvitse opiskella enempää, ei muualla kuin kotona osaa oikein rahoittua. En vaan jaksa lähteä.

Huominen hirvittää, koska olen tämän päivän hommista niin uupunut, etten usko vielä aamullakaan olevani kunnolla levännyt. Ja tällä tahdilla jo moneen kertaan lykkäämäni tavoitteet siirtyvät entistä pidemmälle. Rahaakaan ei juuri ole, ja töitä pitäisi siksi tehdä, mutten vaan jaksa. Minun pitäisi selittää itseäni enemmän miehelleni, mutta pelkään ettei hän ymmärrä. Enhän minä hänen kanssaan hajoile, ei hän näe pahimpia hetkiäni. Ei näe oikein kukaan. Päästän kyyneleet vasta, kun olen rauhassa yksin.

Miten ihminen voi väsyä näin vähästä? Miten voi olla, että muutaman tunnin ahkera työskentely vie voimat tehdä yhtään mitään? Voisin vain jäädä tähän istumaan ja nukahtaa.

Äitikin ahdistaa, se ei ole pitkään aikaan kysellyt opintojeni etenemisestä, joten eiköhän se lähiaikoina kysy. Mitä mä voin sille sanoa? Miten mä voin kertoa, että joo taas olen antanut periksi ja hidastanut tahtia, taas kerran minua ahdistaa, vaikkei olisi mitään syytä? Ei, mun täytyy keksiä jotain muuta, koska en jaksa äidin huolta, joka näkyy vain vihana ja turhautumisena, neuvoina siitä kuinka voisin pärjätä paremmin, eli haukkuina siitä mitä olen tehnyt huonosti. Mitä voin tehdä, kun jokainen kysely opinnoistani nostaa palan kurkkuun ja puristaa rintaa, kun ulkoisesti on pakko hymyillä ja kehittää jotain puolitosia syitä sille, miksi en ole pärjännyt niin kuin olen suunnitellut?

Minä en osaa ajatella oikein: en osaa jakaa tehtäviäni pieniin osiin, en osaa päättää tehneeni tarpeeksi ja unohtaa sen päivän osalta velvollisuuteni, en osaa ottaa vastaan kritiikkiä, en osaa pitää yllä rutiineja. Tämä on siis minun vikani, masennukseni johtuu vain siitä, että ajattelen väärin, ja koska tunnistan nämä väärät ajatukset, minun pitäisi vain luopua niistä. Olen vain taas hirveän väsynyt, en jaksa yrittää voida paremmin. Tiedättehän, kuinka vaikka jossain liikuntaharrastuksessa osaa tehdä joitain asioita oikein niin kauan, kun ei ole kovin väsynyt, mutta liikkumisen loppupuolella hetkelliset voimat hiipuvat, ja tulee tehtyä virheitä ja vääriä liikeratoja silkasta väsymyksestä? Siltä minusta tuntuu mieleni osalta, paitsi ettei minulla ole oikein palautumiskykyä. Olen jo aloittaessani väsynyt.

Taidan tehdä hieman pidemmän kävelyosuuden kotimatkalla yhden pienen metsän läpi. Ehkä kävely helpottaa. Ehkä itken, ehkä sekin auttaa. Minulla on yksinäinen olo, ja tunnen siitä syyllisyyttä. Miksi en ota kehenkään yhteyttä? Minulla on ystäviä. En vaan halua mahdollisesti pettyä. En halua soittaa kenellekään, koska jossain vaiheessa puhelu pitää lopetta, ja se on pieni hylkääminen minulle. Helpompi kestää yksinäisyyttä alunperinkin kuin yksinäisyyttä hetken seuran jälkeen. Enkä jaksa selittää asioita, en halua itkeä niin ettei minusta saa mitään selvää, en pettyä, kun toinen ei osaakaan sanoa juuri oikeita sanoja. Eikä niitä oikeita sanoja edes ole. Kunpa osaisin ajatella tämän muunakin kuin vain omana heikkoutenani, josta minun kuuluukin kärsiä. Tämä väsymys on käsittämätön.

4 kommenttia:

  1. Tuttuja ajatuksia jälleen! Haluaisin vaan muistuttaa että ethän kuitenkaan opiskele äitiäsi (tai ketään muutakaan) varten, etkä periaatteessa ole tilivelvollinen opiskellujesi etemisestä yhtään kenellekään! Tarviiko edes hirveästi selitellä? Kenelle loppupeleissä selittelet?
    On jo paljon että pystyy opiskelemaan ylipäätään sairastaen samalla, se on oikeastaan tosi ihailtavaa. Voihan sitä omaa itsetuntoa kehittää ihan pikuhiljaa, kuulin eilen ystävältä että häntä oli kehotettu pitämään kiitoskirjaa, eli joka päivä kiittää itseään jostain. Pitäisi itsekin kokeilla tätä, vaikka tuntuu vastenmieliseltä aloittaa. Mutta, kuinka monta kertaa päivässä katson itseäni peilistä ja halveksun? Liian monta, joten tasapuolisuuden nimissä pitäisi oikeasti kokeilla! :-)

    Mulla itku auttaa yllättävän usein, olo kevenee edes ihan vähän. Etenkin jos saan itkeä jollekkin(mitä ei juurikaan tapahdu). Pitäisivaan luottaa siihen ettei muut mene rikki siitä. Tuntuu ettei halua olla kun itsestä vastuussa.. Niin, ja tuohon kavereille soittamisees vielä, että tiedän tuonkin tunteen. Minulta evättiin teapiarahoitus kaksi viikkoa juri sen takia, kun terapeutilta lähtö saa aikaanmussa aina järkyttävän hylkäämisreaktion. En kestä sitä että se jää sinne ja jään yksin. Konkrettisesti muutuin joka kerta 5 vuotiaaksi, ja niiden oli vaikea lähettää mut kotiin. Noh tulipas sepostettua, oon niin innoissani kun löysin tämän blogin :-) Voimia, et ole yksin!
    - iines

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän minulla periaatteessa ole velvollisuutta selittää, mutta äiti muuttuu silloin tosi inhottavaksi, jos sille ei vastaa sen kysymyksiin, koska se ei kestä tietämättömyyttä ja selityksen puute kertoo heti sen, että jokin on huonosti. Inhottava se on silloinkin, jos kerron totuuden. :/ Ei voi voittaa, on pakko valehdella ja kaunistella totuutta. Äiti ei yksinkertaisesti kestä kuulla, jos minulla ei mene hyvin. Edustan äitiä, ja jos minulla menee huonosti, äiti on epäonnistunut. Äiti ei voi ajatella olevansa epäonnistunut, joten hän sitten syyllistää minua. Tällaista se on aina ollut, ja koska tuosta suhteesta olen ihmissuhdeoppini saanut, pelkään kaikkien reagoivan samoin.

      Vaikea tätä on muuttaa, kun ei edes usko olevan sellaisen muutoksen arvoinen. Miksi edes yrittäisin arvostaa itseäni, kun en koe olevani sen arvoinen?

      Loppuiko sulla siis terapia sen takia, että sieltä lähteminen oli sulle vaikeaa? Kuulostaa vähän oudolta, eikö tuollaista asiaa pitäisi nimenomaan työstää. Itsekin muutun samanlaiseksi, mutta koska olen oppinut, ettei negatiivisten tunteiden näyttäminen auta, en ole muille (kovin) hankala tässä suhteessa. Ja lähtiessäni yksin ulos terapiasta/vastaavasta, saan itseni yllättävän nopeasti kasaan. Vaikeimpia ovat ne viimeiset hetket ennen lähtöä, silloin kun yksin jäämisen uhka ja hetki on juuri tulossa. Sitten kun olen yksin, ei ole enää niin paha, muttei hyväkään. On vain turta ja tyhjä, ja ulos näkyy vain pärjäävä kuori. Olen oppinut näyttämään asialliselta ja normaalilta julkisilla paikoilla niin hyvin, ettei minun tarvitse edes tietoisesti muuttaa olemustani. Vaikka paria minuuttia aiemmin olisin halunnut heittäytyä lattialle parkumaan, etten kestä yksin, kävelen kadulla itkemättä ajatellen, että olen lapsellinen ja minun kuuluukin pärjätä itse. Vain turvassa ja yksin itken, ellei olo ole todella paha.

      Poista
    2. Hain Valtavan terapiaa, mutta olen siihen siis heidän (kaupunki) mielestä liian sairas, koska en kestä vastaanotolta kotiin lähtöä ja menen huonoon kuntoon, eli ahdistun. Ensi vuonna sitten yritetään taas Kelan kautta saada terapiaa, kun edellisestä Kelan tukemasta on kulunut se vaadittavat 5 v. Katsotaan. Olen tähän asti pystynyt aina koota itseni jos terapiasta lähtö on ollut vaikeaa, en vaan pysty siihen enää, tunteet ei enää pysy sisällä.
      Iines

      Poista
    3. Toivottavasti tuo Kelan tuki sitten järjestyy. Hankalia nämä korvausjutut, kun johonkin on liian sairas ja toiseen liian terve. Jos olisi rahaa maksaa yksityispuolen hoidosta, niin ei olisi tällaisia ongelmia. Voimia sulle.

      Poista

Pienikin kommentti on suuri ilo.